Polska wśród sześciu najbardziej obiecujących rynków e-commerce w Europie

Rynek e-commerce należy do najszybciej rozwijającego się na świecie, jednak pomiędzy poszczególnymi krajami i regionami występują znaczące różnice. O czym należy pamiętać, planując ekspansję swojego biznesu w Europie?

Przyszłość e-commerce w Europie jawi się w jasnych barwach. Rynek jest zróżnicowany oraz stale dostarcza okazji do rozwoju. Według firmy Asendia, Norwegia i Szwecja charakteryzują się największą popularnością zakupów online (odpowiednio 76% i 74%), jednak nasycony skandynawski rynek musi prędzej czy później zwolnić. Które kraje Europy są najbardziej atrakcyjne dla inwestorów?

Wielka Brytania: główny teatr działań

  • Wartość rynku: 118 miliardów dolarów
  • Sprzedaż online w przeliczeniu na mieszkańca: 869 dolarów
  • Prognoza wzrostu: 9,5%

Specyfika rynku: Wielka Brytania jest głównym ośrodkiem e-commerce w Europie. To dojrzały rynek, charakteryzujący się szybkim wzrostem (zwłaszcza handlu mobilnego), ale też bardzo wysokimi oczekiwaniami konsumentów.

Niemcy: przede wszystkim obsługa klienta

  • Wartość rynku: 69,8 miliarda dolarów
  • Sprzedaż online w przeliczeniu na mieszkańca: 859,58 dolara
  • Prognoza wzrostu: 7,3%

Specyfika rynku: niemiecki rynek niemiecki jest jednym z najciekawszych w Europie. Podobnie jak w Wielkiej Brytanii, poziom zaufania dla e-sklepów jest w Niemczech stosunkowo wysoki, co znacząco pobudza wzrost całego sektora. Niemieckie e-sklepy charakteryzują się szerokim wyborem opcji płatniczych, możliwości dostawy oraz wysoko wykwalifikowaną obsługą klienta. Pewną barierę mogą jednak stanowić bardzo szczegółowe przepisy dotyczące ochrony prywatności.

Francja: jeden z największych rynków e-commerce na świecie

  • Wartość rynku: 70,8 miliarda dolarów
  • Sprzedaż online w przeliczeniu na mieszkańca: 1050 dolarów
  • Prognoza wzrostu: 7,95%

Specyfika rynku: Francja może pochwalić się jednym z największych rynków e-commerce na świecie. Francuscy konsumenci kupują online dużo i często, najchętniej posługując się przy tym kartami kredytowymi. Najbardziej obiecująca wydaje się być branża turystyczna, a zaraz za nią – artykuły RTV oraz elektronika. Przeszkodę w wejściu na ten rynek może stanowić duże przywiązanie lokalnych konsumentów do produktów krajowych.

Hiszpania: szybki rozwój m-commerce

  • Wartość rynku: 17,9 miliarda dolarów
  • Sprzedaż online w przeliczeniu na mieszkańca: 383,3 dolara
  • Prognoza wzrostu: 15,6%

Specyfika rynku: Hiszpański e-commerce rośnie w niespotykanym tempie. Duża popularność smartfonów (penetracja na poziomie 66% – najwyższa w Europie) sprzyja szybkiemu rozwojowi usług mobilnych. Mimo że jeszcze do niedawna kraj pogrążony był w kryzysie, obecnie można wyraźnie zaobserwować potrzebę obecności na nim poważnych graczy, którzy będą w stanie zaproponować Hiszpanom szeroki zakres produktów i usług. Warto zauważyć, że koszty prowadzenia biznesu w tym kraju są relatywnie niskie, jeśli porównać je z pozostałymi państwami Unii Europejskiej.

Polska: najszybszy wzrost w Europie

  • Wartość rynku: 8,18 miliarda dolarów
  • Sprzedaż online w przeliczeniu na mieszkańca: 213,57 dolara
  • Prognoza wzrostu: 23%

Specyfika rynku: Polska jest liderem e-commerce w Europie Środkowej. Mimo że polski e-biznes jest stosunkowo młody, oferuje on duże możliwości rozwoju. Potencjalną barierę dla inwestorów stanowić mogą problemy z infrastrukturą oraz silne przywiązanie konsumentów do tradycyjnych metod płatności, jak przelew bankowy i płatność przy odbiorze.

Włochy: najważniejsza jest logistyka

  • Wartość rynku: 15,5 miliarda dolarów
  • Sprzedaż online w przeliczeniu na mieszkańca: 251,22 dolara
  • Prognoza wzrostu: 16%

Specyfika rynku: Włoski e-commerce ma wiele podobieństw do hiszpańskiego, i jest niemal równie atrakcyjny dla inwestorów. Włosi nie mogą jednak pochwalić się tak szybkim rozwojem m-commerce, jak Hiszpanie. Zaufanie konsumentów do dostawców usług mobilnych jest również znacznie niższe. Rozważając ekspansję na ten rynek warto pamiętać, że jeśli chodzi o e-sklepy, Hiszpanie cenią sobie głównie sprawną logistykę oraz obsługę klienta.

Pięć najlepszych trendów w social media dla sklepów internetowych

Świadomość najnowszych trendów w social media powinno pomóc opracować lepsze strategie, zastosować skuteczniejsze taktyki i zdecydować, gdzie inwestować zasoby ludzkie i finansowe – pisze Jayson DeMers, założyciel i prezes AudienceBloom.

Oto pięć najważniejszych trendów w social media, które każdy przedsiębiorca powinien uwzględnić w 2014 roku:

1. Dywersyfikacja

Prawdopodobnie w okolicach czerwca tego roku Facebook zmieni swój algorytm wyszukiwania. Z badań wynika, że jeśli prowadzisz fanpage firmy lub marki, to jedynie 6% Twoich fanów widzi zamieszczane na stronie posty. Facebook chce zwiększyć przychody z reklam, wskazuje jednak na słaby punkt strategii marketingowej wielu firm. Jest nią zbyt wielka zależność od jednej platformy. Gdy zmieni ona zasady działania, cała strategia może się załamać.

2. Google+

Jeśli istnieje platforma społecznościowa na którą trzeba zwrócić uwagę to jest to Google+. Już odgrywa ona większą rolę niż algorytm wyszukiwarki Google.

3. Integracja social media, SEO i kontentu

Branża marketingowa odchodzi od przekonania, że social media, SEO i content marketing powinny być zarządzane oddzielnie.  Tworzenie treści ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie, szczególnie w świetle ostatnich aktualizacji algorytmu Google. Ważne jest, aby myśleć o trzech filarach marketingu jako o systemie, który powinien działać spójnie, zwiększając widoczność strony, budując markę i zwiększając sprzedaż.

4. Zwyciężą treści wizualne

Szacuje się, że 63% treści w social media to obrazy. Dlatego też platformy, których główną treścią są zdjęcia i filmy, zyskują przeważające znaczenie dla biznesu. Z badań wynika, że 29% użytkowników Pinterest kupiło produkt po tym, jak zamieściło w serwisie związany z nim post.

5. Budowanie marki w social media

Mediami społecznościowymi powinno się zarządzać zgodnie z podejściem zorientowanym na markę. Budowanie jej na którejkolwiek platformie ma duży wpływ na pozycjonowanie i na dłuższą metę zwiększa sprzedaż.

Nowe przepisy prawne dla sklepów internetowych od stycznia 2015 roku

Projekt ustawy, która zmieni czas zwrotu towaru z 10 do 14 dni roboczych w przypadku zamówionego towaru za pośrednictwem sklepów on-line jest już w sejmie i czeka na głosowanie. Prawdopodobny termin wprowadznia ww. ustawy w życie to początek stycznia 2015 roku . Największą zmianą jednak jest wprowadzenie zapisu: w przypadku nie podania przez regulamin sklepu czasu na zwrot towaru czas ten jest automatycznie określony jako jeden rok od dnia zakupu. Wiele e-sklepów czeka więc gruntowne przebudowanie regulaminów…

Polacy zajmują trzecie w Europie na rynku e-commerce

Polacy w pierwszym kwartale 2014 roku zajęli trzecie miejsce na rynku zakupów on-line, na chwilę obecną aż 32% użytkowników internetu z naszego kraju dokonuje zakupów on-line przynajmniej raz w tygodniu, przed nami w rankingu znajdują się jedynie Brytyjczycy (44%) oraz Niemcy (39%). Szczególny wzrost nastąpił w przypadku zakupów jedzenia – średni wzrost zakupów on-line produktów spożyczych to 12-15% każdego miesiąca. Z badań przeprowadzonych przez agencję Trusted Shops wynika, że w przypadku sklepów posiadających możliwośc sprzedaży stacjonarnej oraz sprzedaży on-line prawie 63% obrotu pochodzi właśnie ze sprzedaży on-line.

Rynek m-commerce w roku 2014

Według raportu agencji RetailMeNot klienci mobilini wydadzą kwotę prawie dwa razy większą (19.8 mld £) względem roku poprzedniego (10.7 mld £). Z przedstawionych badań wynika, że największy ruch na rynku e-commerce oraz m-commerce występuje obecnie za sprawą brytyjczyków – 28% obywateli UK dokonało w przeciągu ostatnich 3 miesięcy zakupów za pośrednictwem serwisów mobilnych, kolejnymi krajami są Niemcy (27%) oraz Szwedzi (21%). Według informacji podanych przez ww. agnecję wynika że w roku bieżącym nastąpi w Europie 11% wzrost ilości zakupów on-line względem roku poprzedniego, w liczbie tej zawarty jest przeszło 85% wzrost jeśli chodzi o rynki mobilne. Z kolei dynamika wzrostu będzie największa … w Polsce (prawie 113%). Wszystko wskazuje na to, że nowoczesny sklep on-line nie może się obejść bez platformy mobilnej posiadającej pełny responsywny design.

Blog najlepszym sposobem na pozycjonowanie stron ?

Według badań przeprowadzonych przez jedną z największych platform sklepowych – Shopify, blog sklepowy jest najsilniejszym „narzędziem” pozwalającym na odpowiednie pozycjonowanie sklepów internetowych w wyszukiwarkach. Najistotniejszą kwestią w tym temacie jest liczba słów kluczowych oraz fraz występujących w danym blogu, jak wiemy im większe nagromadzenie słów kluczowych tym wyniki pozycjonowania a tym samym osiągane cele biznesowe są lepsze. Za idealny przykład może nam posłużyć strona internetowa: http://www.riverpoolsandspas.com/blog/

Capture

Po jednym z wpisów na blogu ww. strony i późniejszym opublikowaniu danego wpisu w magazynie NEW YORK TIMES strona wskoczyła na pierwsze miejsce wśród wyszukiwanych stron dotyczących budowy basenów, a sam właściel podsumował wydarzenie dosyć prostymi słowami oddającymi wartość pozycjonowania w dzisiejszym świecie e-commerce: „24 godziny po ukazaniu się artykułu był on pozycjonowany na pierwszym miejscu wśród wszystkich możliwych wyszukań w Google zawierających słowa kluczowe. Za pomocą narzędzia Google Analytics dostrzegliśmy, że tylko i wyłącznie jeden post zapewnił nam wzrost sprzedaży aż o 1,8 miliona dolarów.”…

 

Link do artykułu: http://www.shopify.com/blog/13329281-why-every-ecommerce-business-needs-a-blog-and-9-ideas-to-get-you-started#axzz2xv120HAe

Najpopularniejsze Trendy w E-handlu

Konkurencja sklepów mająca na celu zwiększenie obrotów zaostrza się każdego dnia, większa część trendów i działań z jakich korzystają e-sklepy jest jednak bliźniaczo podobna. Poniżej przedstawiamy listę najczęściej powtarzanych (słusznie ;)) działań:

– Minimalistyczny design

Brak zbędnych ozdobników oraz płaski design pozwala skupić uwagę klienta tylko i wyłącznie na ofertach danego sklepu.

– Różnica czcionek

Wbrew pozorom ma to związek jedynie z odpowiednim wyświetlaniem strony, faktycznie jednak zmiana czcionki w opisie produkt względem przykładowo nazw kategorii pozwoli nam przykuć uwagę do naszej oferty na dłużej, nic tak nie odpycha jak brak różnorodnośći 🙂

– Responsywność serwisu

W dobie tabletów oraz smartfonów coraz więcej zakupów dokonujemy za pośrednictwem ww. urządzeń – już prawie 30% rynku zakupów on-line jest generowanych przez urządzenia mobilne. Dlatego niezwykle ważne jest posiadanie strony sklepu występującej w możlwie przystępnej i niezmienionej formie względem strony głównej.

– Liczba istotnych elementów na stronie

Ciężko zdefiniować wszystkie potrzebne elementy na naszej stronie/sklepie – każda oferta jest inna, dlatego warto wspomnieć o podstawowych elementach jak: Kategorie, Informację o Sklepie, Sposoby oraz ceny dostawy, Facebook, Promocje… tak jak już wspomnieliśmy – warto rozważyć dodatkowe elementy jak chociażby blog dotyczący mody w przypadku prowadzenia sklepu ściśle związanego z modą.

– Odpowiednie pozycjonowanie serwisu

Im więcej odwiedzin w naszym sklepie tym więcej szans na sfinalizowanie zakupu – dlatego zawsze należy pamiętać o odpowiednim pozycjonowaniu strony i kampaniach reklamowych (przeszło 80% klientów za pierwszym razem trafia do naszego sklepu za pośrednictwem Google’a).

Pozycjonowanie sklepów internetowych + Content marketing = Sukces ?

Na stronie internetowej www.ekomercyjnie.pl ukazał się artykuł dr Pawła Strykowskiego, który zdaję się rozwiewać wszelkie wątpliwości na temat atrakcyjności naszej oferty względem ilości transakcji. Nie jest bowiem tajemnicą, że odpowiednie pozycjonowanie stron internetowych + oferta przykuwająca uwagę = sukces sklepu.

 

Link do artykułu: http://www.ekomercyjnie.pl/content-marketing-czyli-przykuj-uwage-klienta-w-sklepie-internetowym/

W pełni responsywny design platformy Shoper.pl

Zgodnie z zapowiedziami, producent największego polskiego silnika sklepowego dodał funkcję pełnej responsywności – prowadzenie biznesu za pomocą shoper.pl jeszcze nigdy nie było tak łatwe ponieważ za pomocą tabletu lub telefonu komórkowego uzyskujemy dokładnie taką samą funkcjonalność jak w przypadku korzystania z komputera osobistego.

Ponad MILIARD aktywnych kont na FaceBook’u !

Z dniem 15 marca liczba użytkowników najpopularniejszego portalu społecznościowego na świecię osiągnęła MILIARD aktywnych kont – do tej liczby nie są wliczone strony tematyczne. W Polsce z kolei liczba użytkowników to już przeszło 15 MILINÓW. Pomysłodawcy badania – THE VERGE jasno wskazują na wzrost popularności fanpagów oraz stron tematycznych dzięki którym użytkownicy łatwiej mogą trafić do interesujących treści oraz sklepów. Przeciętnie jeden użytkownik posiada w swoim kręgu zainteresowań 230 stron tego typu.

1 2